21 okt 2006

De fietsen

Pim

Bs As, 4594 km

Pim fietst op een (stalen) Koga Miyata Terra Liner Oval uit 2000. Lisette is de gelukkige bezitter van een Snel Safari LX uit 2003. Biede fietsen hebben 28″ wielen en zijn gemonteerd met Shimano LX onderdelen (m.u.v. de achternaaf van Pim). Hoe hebben die fietsen zich gehouden gedurende bijna 4600 kilometer in Zuid-Amerika, waarvan zo’n 1250 kilometer over onverharde wegen variërend van mul zand, wasborden met verschillende golflengten tot het keiharde zout van de Salar de Uyuni.

De fiets van Pim heeft inmiddels 21.100 kilometer afgelegd, waarvan zeker 75% met bagage in bergachtig gebied. De fiets van Lisette heeft zo’n 13.200 kilometer in de wielen en is nog intensiever tijdens vakanties gebruikt.

Pim – KM TLO

Kort voor vertrek bleek de achternaaf van Pim’s fiets beschadigd en dat is opgelost door een nieuw achterwiel (XT naaf, DT Swiss Alpine III spaken en een EXAL SP19 velg) te kopen.

Tijdens de reis, aan de westkant van de Salar de Uyuni, bleek er een scheur in de voorvelg te zitten, deze velg is vervangen door een Rigida exemplaar uit Salta en zal thuis opnieuw worden vervangen worden door een EXAL SP19 velg.

De voornaaf (LX) blijkt ook zijn maximale houdbaarheid bereikt te hebben. In Salta zijn nieuwe kogeltjes en één nieuwe conus gemonteerd, maar thuis gaat hier ook XT (of beter) op.

Tijdens de reis is er in toenemende mate speling in het balhoofd ontstaan. In Tupiza en Uyuni heb ik dit, zonder balhoofdsleutels, maar met twee bahco’s geprobeerd op te lossen, maar inmiddels heb ik een geïndexeerde balhoofdlagering, dat wil zeggen dat rechtdoor fietsen heel makkelijk is, maar om de bocht om te gaan moet de lagering eerst uit een soort voorkeurspositie ’getild’ worden. Gedurende de laatste 1000 kilometer ben ik vaker dan gemiddeld net even de berm in gefietst;-) Thuis wordt het dus een nieuwe balhoofdlagering en blijft dat dan Shimano of wordt het Chris King?

De achterband (47mm Schwalbe Marathon XR) bleek aan het begin van de Salar (na de vorige zomerreis in Spanje (1500 km), het afgelopen fietsseizoen in NL (> 1000 km) en bijna 3900 kilometer in Zuid Amerika) aan ernstige slijtage onderhevig op de wang. Gelukkig hadden we een 37 mm XR vouwband bij ons, die op het voorwiel van Lisette is gelegd (het lichtst belastte wiel), de daarmee vrijgekomen 42mm band is naar het achterwiel van Pim verhuist en de beschadigde achterband is verhuist naar de bagage om in noodsituaties ons te kunnen redden. Deze band is inmiddels met de vuilnisservice van Bs As meegegeven.

Pim heeft onderweg twee lekke banden gehad.

Tijdens de reis van Tucumán naar Buenos Aires is de busmaatschappij nogal ruw met de fiets omgesprongen, zodanig dat er een aantal deuken in de bovenbuis zitten. Verhaal halen bij de busmaatschappij leerde ons dat de afhandeling van een klacht 30 dagen duurt en dat een eventuele schadevergoeding alleen in Argentinië wordt uitgekeerd, onwerkbaar voor ons dus. We hopen dat de schade mee valt, maar daar moet eerst een vakmens naar kijken.

De fietsenmaker in Salta (waar ik de voornaaf heb gereviseerd en later ook een nieuwe velg heb gekocht) keek zo verlekkerd naar onze conussleutels, dat ik heb beloofd om hem deze op te sturen vanuit Bs As.

Lisette – Snel Safari

De fiets van Lisette heeft zich een stuk beter gehouden, maar is dan ook een stuk nieuwer en heeft minder gewicht te dragen.

Tijdens de reis is speling op het balhoofd ontstaan, dit hebben we in Tupiza opgelost en het probleem is daarna weggebleven.

De lak van de fiets is door diverse bus- en treinreizen behoorlijk beschadigd, maar aangezien Lisette nog een nieuwe spuitbeurt van haar fiets te goed heeft van Snel (wegens een roestende lug-verbinding) is dat geen probleem.

Lisette heeft twee lekke banden gehad.

Reacties

*
Welkom thuis!
25 oktober 2006, door roeland
Welkom thuis!


Geef een reactie